Hyperloop – це дурниця. Перше інтерв’ю з головним по інфраструктурі у Зеленського

Інтерв’ю з майбутнім главою інфраструктурного комітету Владиславом Кріклієм

Володимир Зеленський обіцяв витратити $ 20 млрд на інфраструктуру. Розподіл цих грошей і в цілому транспортна політика багато в чому будуть залежати від Владислава Криклій , якого партія Слуга Народу делегує на посаду глави транспортного комітету Верховної Ради. З огляду на, що  пропрезидентська партія, швидше за все, сформує монобольшінство в парламенті, в иходец з МВС Криклій має дуже високі шанси зайняти цю посаду.

В інтерв’ю Владислав Криклій розповів, які реформи потрібні транспорту та інфраструктурі, що думає про нинішнього міністра транспорту Володимира Омеляна і що його пов’язує з главою МВС Арсеном Аваковим .

– Про вас мало що відомо до приходу в МВС? Чим займались?

– Працював в інвестиційній компанії Astrum Investment (власник Леонід Юрушев. – Ред. ). Кілька років до Майдану займався підприємництвом в IT-сфері: у зовнішніх проектах і розвивав власний стартап.


– Який стартап?

– Чи пов’язаний з інтернетом речей. Не хочу зараз називати, поки він широко відомий у вузьких колах – можливо, коли-небудь почуєте. Так ось, повертаючись до питання, після Майдану керівник апарату міністра внутрішніх справ, з яким я був знайомий, запросив в міністерство консультувати з питань IT. З міністром Аваковим на той момент я не був знайомий.

Спочатку працював в статусі радника. Після того, як до команди міністра приєдналася в якості першого заступника добре відома Ека Згуладзе , почали активно співпрацювати в рамках її офісу.

На якомусь етапі Згуладзе сказала: “Владислав, давай ти підеш займатися МРЕВ”. Я, зізнатися, здивувався і спершу відмовився. Для мене МРЕВ було чимось дуже страшним і незрозумілим. Мій досвід підказував, що це щось далеке від сфери послуг.

Після того, як більш детально проговорили очікування, побажання – на які зміни є карт-бланш і підтримка – вирішив прийняти виклик і погодився.

Спочатку зайшов на кілька місяців в департамент ДАІ – був призначений заступником начальника департаменту. Потрібно було вникнути, що у них відбувається, щоб розуміти з чого починати перебудову системи. Якраз департамент тоді ліквідовувався і я повинен був, в тому числі втоптані стежки, щоб процес пройшов швидше, безболісно і без саботажу.

Після реорганізації всі функції МРЕВ перевели в Головний сервісний центр МВС, ніж він зараз і займається.

– Ви згадали Арсена Авакова. Деякі ЗМІ пишуть, що ви – його креатура і саме міністру зобов’язані злетом кар’єри. Скільки в ваші успіхи заслуг міністра?

– Я повторюся – на роботу мене запросив не міністр. І навіть в сервісний центр мене призначили не за його рекомендацією, а з ініціативи Екі Згуладзе. Але, звичайно, без його погодження цього не сталося б.

Він підтримує наші ініціативи. В принципі це зрозуміло, сервісні центри – це один з фарватерів реформ в МВС.

– Поділіться секретом, як з рядовий (хоч і керівної) посади в МВС потрапити на 12 місце в списку президентської партії, яка отримує монобольшінство в новому парламенті? У чому секрет успіху?

– Мене запросили з Офісу президента (на той момент адміністрації) поспілкуватися. Сказали, що розглядають можливість включення моєї кандидатури в список. Я погодився. Думаю, причиною стали наші успіхи в реформі сервісних центрів – про це багато писали ЗМІ. До слова, журнал “Новий час” навіть включив цю реформу в список топ-10 за 2017-2018 роки.

– Ви спілкувалися з Андрієм Богданом ?

– Ні, з його заступниками.

– З ким саме? Про що розмовляли?

– Не думаю, що це так важливо, були також представники штабу партії. Розповів про себе, приблизно так, як зараз вам, тільки детальніше. Сказали, що знайомі з моєю діяльністю, спостерігають і хочуть бачити в списку, оскільки партії потрібні молоді люди – технократи.

Що стосується місця в списку, 12 позиція для мене теж стала сюрпризом. Я навіть на перший з’їзд прийшов у футболці і рваних джинсах, тому що не очікував, що доведеться виходити на сцену. Розраховував, що буду 20-30-70-м, але ніяк не 12-м. А питати, чому саме це місце мені дали, вважає некоректним.

– Вас називали експертом з питань впровадження інформаційних технологій в команді Зеленського. Тепер ви претендуєте на главу Транспортного комітету. Як так вийшло?

– Протягом останніх 3,5 років, які очолював Головний сервісний центр МВС, ми займалися всім, що пов’язано з реєстрацією, перереєстрацією транспорту, видачею водійських посвідчень, екзаменації, номерними знаками і т.д. Створили понад 110 сервісних центрів нового зразка: сучасні оупенспейси, які працюють в форматі “єдиного вікна”, запустили електронний кабінет водія.

Допомагали Морської адміністрації в створенні відкритих офісів, тільки для моряків. Співпрацювали з Укртрансінспекцією по габаритно-вагового контролю, часто перетиналися з Мінінфраструктури з питань безпеки на дорогах. Також я член координаційної ради КМУ з безпеки дорожнього руху. Тому, з інфраструктурної тематикою знаком зсередини. Напевно, звідси і моя кандидатура.

– Так, але керівників, які в тій чи іншій мірі перетиналися в роботі з Мінінфраструктури багато, але очолювати транспортний комітет запропонували вам. Чому? Хто вас рекомендував на посаду?

– Відповідаю абсолютно щиро – ніхто не рекомендував. Ще до парламентських виборів всі потенційні депутати, які проходять за списками (від партії Слуга народу, – Ред .) Розподілялися по групах, які формувалися за аналогією з парламентськими комітетами. Мажоритарники приєдналися після виборів.

В рамках роботи групи пропонувалися нові ідеї, напрацьовували пропозиції, законопроекти, паспорта законів, дорожня карта – то, що депутати будуть реалізовувати з першого дня роботи під куполом парламенту.

Залежно від підготовки, знань і навичок, кожен з депутатів по-різному себе проявив в цих групах. Тут немає ніякого підступу. Я на одному з перших засідань взяв на себе ініціативу вести групу депутатів, які захотіли брати участь в роботі майбутнього транспортного комітету та які себе бачили в числі членів комітету. Частина людей потім вирішили перейти в інші комітети, хтось навпаки, перейшов до нас.

– Чув, що при виборі голів комітетів мало не жереб кидали. Це так?

– Цікава історія, але це неправда. Йдеться, швидше за все, про замах фракцій. Щоб не допустити в парламенті появи груп за інтересами, майбутні заступники фракцій витягали у випадковому порядку прізвища людей, які будуть з ними в групах. Тут дійсно був випадковий вибір.

– Як відбувалося затвердження комітетів та їх членів на рівні керівництва партії?

– Твердження ще не було. Це все попередні списки і теоретично можуть бути зміни. Але за результатами обговорення було озвучено, що зараз бачать таких кандидатів, тому що вони себе проявили як ефективні організатори або люди, які представили конкретний план дій на чолі груп-комітетів для роботи безпосередньо в парламенті.

– Ви не претендували на посаду у виконавчій владі? Міністром інфраструктури пішли б?

– Можна хотіти, але активно діяти в цьому напрямку напевно неправильно. Я не думав, що буду 12 номером в партії, а в результаті потрапив до списку топ-20. Думаю, треба більше робити, а результати оцінять. Якщо вважатимуть за необхідне застосувати мої знання і навички в міністерстві – буде здорово. Якщо немає, повірте, і в Верховній Раді ми дуже багато корисного зможемо зробити.

– Правда, що Транспортний комітет у Зеленського планують з’єднати з комітетом містобудування та житлово-комунального господарства? Навіщо?

– Такі ідеї були, і я навіть не проти об’єднати інфраструктуру і будівництво, але думаю, що так не зроблять. Попередньо, будівництво, житлово-комунального господарства, регіональний розвиток і децентралізація – це буде окремий комітет. Транспортний комітет буде називатися інфраструктурним, оскільки це поняття охоплює більш широкий спектр питань.

– Назвіть три головні проблеми галузі? Який у вас план дій на перші 100 днів? Законопроекти, ініціативи, ідеї?

– Перше що хочемо зробити, прийняти 9 законопроектів, пов’язаних із зобов’язаннями України в рамках угоди про асоціацію з ЄС.

Це все, що стосується лібералізації ринків: допуск приватної тяги на залізницю, мультимодальні перевезення, внутрішній водний транспорт, концесія автодоріг, залучення незалежних інженер-консультантів в будівництво доріг, автоматичні габаритно-вагові комплекси, техогляди.

Ще один цікавий напрям стосується Укрпошти та можливості надання нею фінансових послуг. Це актуально і важливо, в першу чергу для людей, які живуть в невеликих селищах і селах.

Якщо приймемо ці закони – це вже на 80% успіх роботи комітету.

– Це законопроекти, підготовлені попередньою владою, або вже нові?

– Це законопроекти, які були і які ми модернізували і нові. Деякі речі прибрали. Наприклад, якщо ви пам’ятаєте, була велика суперечка навколо закону про річкових перевезеннях. Пан [Андрій] Вадатурський (співвласник агрохолдингу Нібулон, екс-депутат БПП. – Ред .) Пропонував свою концепцію, а міжнародні партнери бачили інакше. Тут ми підтримуємо концепцію міжнародних партнерів. Вона збігається з нашими поглядами, тому що це повна лібералізація ринку, яка буде стимулювати річкові перевезення. Зараз річкою перевозиться близько 5-6 млн тонн, а за часів СРСР – 60 млн тонн. Природно, треба обсяги збільшувати.

– Чи будете ініціювати відновлення техоглядів?

– ЗМІ люблять спекулювати, мовляв, знову даішники будуть брати гроші. Це не так. Всі станції проведення техогляду давно передані в приватний ринок – все так і залишиться. По-друге, буде поетапне введення, починаючи з старих машин (переобладнані, перша реєстрація б / у транспорту). Для нових машин на перші три роки не буде зобов’язання про проведення техогляду.

– Як будете вирішувати проблему “Єврономер”?

– Перед вашим дзвінком якраз розмовляв з Олегом Ярошевич з організації “Авто Євро Сила” (захищає інтереси власників нерозмитнених авто в Україні. – Ред .).

Президент ініціював законопроект, яким пропонується відстрочити до кінця року дату початку застосування штрафних санкцій за несвоєчасну розмитнення автомобілів на Єврономер.

– Проблема не вирішується відстрочкою. Що будете далі робити?

– Абсолютно вірно. Мої відчуття, що у багатьох просто немає документів на машини. У січні-лютому спостерігалося аномальне кількість реєстрацій автомобілів на Єврономер. Тільки в січні 2019 го зафіксували більше 200 000 реєстрацій транспорту, показники січня 2018 го – 70 000 реєстрацій. Я так розумію, зараз залишилися незареєстрованими тільки ті, хто не хоче, не може або не має документів. Ось вони і намагаються це відтягувати. Коли закінчиться період без штрафів, будемо сідати і на цифрах дивитися кількість реєстрацій. Якщо зараз немає охочих реєструватися, чому вони повинні з’явиться через півроку? Тому, я думаю, що це остання відстрочка.

– Ви підтримуєте допуск приватної тяги на інфраструктуру Укрзалізниці? У минулому році топ-менеджери компанії говорили, що законопроект у запропонованому міністерством вигляді збанкротить залізницю. У вас є компромісний законопроект?

– Тут буде компромісне для бізнесу та УЗ рішення. Якщо не торкатися залізниці, генеральна лінія спрямована на максимальну поетапну лібералізацію. Держава повинна залишатися власником тільки стратегічної інфраструктури та її експлуатувати: дороги ж / д сполучення, річки, акваторії портів.

Наприклад, залізничні вокзали. Вам подобається, як вони працюють? Ми вважаємо, що було б правильно передати вокзали в управління приватному бізнесу через концесію або довгострокову оренду. Пасажири отримують першокласний сервіс, бізнес – пасажиропотік і все це ефективно управляється.

– Нещодавно Зеленський відвідав Одесу і Миколаїв. Що будете робити з різними “рішалами” і незаконними перевірками в портах? Чи підтримуєте концесію?

– У інфраструктурі немає жодного направлення без проблем, те ж саме стосується і портів. Проблема, яка була озвучена на нараді з президентом, стосувалася незаконних перевірок суден екологами. Це тематика правоохоронних органів.

Що стосується концесій, все, що ми можемо передати в приватний бізнес – краще передавати. Наприклад, викликає питання проведення днопоглиблення в портах АМПУ. Адміністрація освоює величезні бюджети, про їхню ефективність можна дуже довго сперечатися. Напевно, так робити не зовсім правильно. У більшості країн днопоглиблення передається приватним компаніям, які його проводять з чіткими гарантіями підтримки паспортних глибин на час експлуатації. Теж саме стосується і стивідорних послуг.

– Володимир Омелян часто говорить про рекордні ремонтах доріг. Правда, люди поліпшення часто не помічають. Як вам українські дороги? Чи плануєте будувати платні автобани?

– Що стосується доріг. Можу констатувати – концесія не запрацювала. Це питання треба реанімувати. У пріоритеті – впровадження незалежного контролю якості міжнародними інженерами-консультантами. Зараз Укравтодор є і замовником, і експлуатує, і контролює. Це чистий конфлікт інтересів – функції повинні бути розведені.

Друге: дороги не тільки потрібно будувати, але ще і не руйнувати. Тут в пріоритеті запуск автоматичного габаритно-вагового контролю та системи посилення відповідальності до водіїв фур з перевантаженням. Для цього потрібен новий закон.

– Ви згодні, що в Україні є проблема монополії МАУ в авіації?

– Думаю, що монополії як такої вже немає. Літає SkyUp, Ryanair , WizzAir .

– Нещодавно в Туреччині Володимир Зеленський заявив, що потрібно збільшити кількість аеропортів, які реально працюють, до 15-ти. Що мається на увазі? Звідки залучати фінансування на відновлення непрацюючих регіональних аеропортів?

– Злітно-посадкова смуга – це стратегічна інфраструктура. Фінансування її реконструкції – завдання держави. Розвиток терміналів можливо у співпраці з приватним інвестором. Ведеться спілкування з приводу залучення прямих інвестицій в цю галузь, в тому числі з великими американськими фондами.

Також ми б хотіли більше уваги приділяти розвитку малої авіації. Це позитивно позначиться на дорогах і екології. До того ж це просто зручно. Зараз ціна на невеликий двомісний літак порівнянна з вартістю Toyota Land Cruiser. Дозволити собі переліт з Києва до Одеси зможе будь-яка людина. Не потрібно буде звертатися до великих авіакомпаніям.

– Як саме ви хочете це розвивати? Давати виробникам таких літаків пільги, преференції?

– Чому останні роки активно будуються дороги? З’явився спеціалізований дорожній фонд, що забезпечує фінансування. Також є фонд з безпеки дорожнього руху. Треба за такою ж моделлю, створювати спецфонд на розвиток авіації з захищеними статтями бюджету, з яких фінансувати розвиток галузі.

– А чим наповнювати цей фонд?

– За рахунок зборів з суб’єктів, які займаються авіаційною діяльністю.

– Додатковий податок?

– Це може бути частиною існуючих зборів, просто буде направлятися безпосередньо до спецфонду.

– У команді Зеленського вже є список претендентів на пост міністра інфраструктури? Кажуть, що розглядається глава Укрпошти Ігор Смілянський. Це так?

– Щодо кандидатур не знаю – про претендентів читаю в ЗМІ. Якщо говорити про Смілянському , вважаю його прекрасним менеджером, але, наскільки я знаю, там завжди гостро стояло питання заробітної плати. У міністра, на жаль, зарплата невисока, на відміну від керівника Укрпошти.

В цілому, я вважаю, що Смілянський в Укрпошті зробив дуже багато і його можна розглядати якщо не міністром, то кризовим менеджером для нереформованих напрямків.

– Як вам робота міністра Омеляна, який зараз в жорсткій опозиції до Володимира Зеленського? Кого б хотіли бачити міністром інфраструктури?

Полювання на відьом ніхто не влаштовує. Ми на відміну від міністра Омеляна Не будемо критикувати заради картинки або хайпа. Треба судити по результату. Дійсно, зроблено багато корисного. Але були і досить спірні рішення.

Наприклад, Hyperloop. Це очевидний дурниця. Щоб це зрозуміти, достатньо приїхати на центральний ж / д вокзал [в Києві] і подивитися на непрацюючий чотири роки ескалатор . Вирішення цієї проблеми навіть не є реформою, це базові зручності, створення яких не вимагають великих зусиль. Досить було дати УЗ свого часу доручення, поки їх не підкорили безпосередньо Кабміну, але навіть після цього можна і потрібно було публічно вимагати від керівника УЗ.

Автор Денис Кацило 

 

 

 

 

Loading...

Залишити відповідь